[ vooraf ]
---
Tegenstrijdige adviezen
---
Grootste Nijmegenaar
---
De Montage
---
[ recensies ]
---
|Poëzie|
Naïef monster

---
|Uitgaan|
Nijmeegs bier in De Hemel

---
[ verder ]
---
|Column|
Intrigant

---
Nijmeegse Zaken
---
[ cartoon ]
---
Nieuw De maanlanding
---
[ meest gelezen ]
---
Artikel:
„Ik kan het filmen niet laten"
Editie: december 2007

---
Artikel:
Niet de Grotestraat maar de Nonnenstraat
Editie: mei 2009

---
Artikel:
„Als sportredactie waren we het buitenbeentje”
Editie: mei 2007

---
Artikel:
Mede mogelijk gemaakt door de kraakbeweging
Editie: 2009

---

Naïef monster

door Job van der Meer

Op het papier van de dichtbundel Naïef monster van Marjolein Pieks bloeden haar gedichten dood. Bij de presentatie van haar debuut, op 21 april in boekhandel A Priori, liet Pieks zien dat haar gedichten voorgedragen beter overkomen dan dat ze in gedrukte vorm doen vermoeden.
In de bundel staan 27 gedichten, waarin Pieks met haar gedachten een gevoel probeert te omschrijven. Een enkel gedicht heeft een onverwachte wending die na het lezen even verwarring achterlaat. Daar toont zich de ware kracht van een dichter. Die neemt je mee in een stroom van woorden, zodat je aan het einde in een kleine leegte valt en nadenkt over de waarheid van wat je net gelezen hebt. Maar meestal zijn Pieks’ wendingen te bedacht, waardoor ze het gevoel dat ze omschrijft, verlaat. De dubbele betekenissen van de woorden die ze gebruikt, maken de gedichten aardig om te lezen, maar moeilijk om je bij in te leven. De Nijmeegse dichteres ontkracht met haar laatste zin vaak het hele gedicht. Wie niet snel genoeg kan schakelen tussen het beschreven gevoel en het woordspelletje dat Pieks maakt, haakt af, bladert door en bedenkt aan het eind van de bundel dat er weinig is blijven hangen.
Sommige dichters vinden dat in poëzie alles mag, maar de Nederlandse taal is minder flexibel dan ze wensen. Dat merkt ook Pieks als ze “verlichting slaakt” of “een wond gaapt”. De ene keer levert dit een mooie en verrassende combinatie van woorden op (‘het is tijd voor een rotzorg’), de andere keer leidt het af van de diepere betekenis. Dan gaan de gedachten ratelen en stopt het lezen.
In de voordracht worden deze onvolkomenheden naar de achtergrond gedrongen door een stevige intonatie en Pieks’ harde en zachte klanken. Dan imponeert ze en laat ze zien welk gevoel er achter de woorden van haar gedichten schuilgaat. Dan komt ook tot zijn recht hoe ze de mensen ziet van wie ze houdt en de mensen die gebruik van haar hebben willen maken. Pieks zegt zelf het naïeve monster te zijn. Het is hoe ze in het leven staat. Een monster, maar aaibaar. Even grillig is haar voorgedragen woord.
“Door de stad wandelen, mensen aanspreken en ter plekke een gedicht voor ze maken”, is wat Pieks graag wil. Daar ligt haar kracht als dichter en in dat opzicht is ze een goede stadsdichteres. Het voordragen van een gedicht doet ze met gevoel. Het vormt een essentiële aanvulling op haar gedichten in de leesbare vorm.

Naïef monster van Marjolein Pieks, 12,90 euro
Uitgeverij Markant
ISBN 9067720038

 

Webmaster: Joris Teepe