Op tientallen plekken dook die in het voorjaar van 2012 ineens op: een
muurkrant onder de naam de Vlegelcourant. De prikkelende kop ‘Wietbeleid
truttigheid’ stond ook op massaal geplakte stickers. Daar bleef het niet
bij. Met onregelmatige tussenpozen verlevendigde de Vlegelcourant het Nijmeegse
straatbeeld met nog vier edities. De enthousiaste makers lopen over van
ideeën.
|
|
Klik op het plaatje om te vergroten
|
„Het mag niet wat we doen, maar eigenlijk kan niemand het ons echt
kwalijk nemen”, aldus een van de drie initiatiefnemers van de
Vlegelcourant. Deze muurkrant verschijnt sinds vorig jaar, illegaal geplakt op
uitgekiende plekken in Nijmegen. Inmiddels bestaat de kerngroep uit zes
gedreven personen tussen twintig en dertig jaar, deels studerend, deels werkend
of baanloos. Hun namen willen ze net als vele andere street-artkunstenaars niet
in de krant.
Hun opvallende project komt voort uit irritatie over het van de ene hype naar
de andere rollen door de media. „Die leuteren dan een of twee weken
eindeloos over een onderwerp, en zodra zich een nieuwe hype aandient, hoor je
er niks meer over.” In zijn vriendengroep, waar chillend met een biertje
en jointje vaak maatschappelijke thema’s aan de orde komen, ontsproot de
wilde gedachte om zelf te hypen. „Maar dan op tegenovergestelde wijze,
zoals Marokkanen massaal aan de yoga.”
De naam Vlegelcourant ontstond spelenderwijs. „Enkelen van ons
organiseerden al onder de naam Vlegel via de sociale media kleinschalige
feesten, en de schrijfwijze courant maakt het wat chiquer dan gewoon
krant.” De bladtitel staat in de letters van de Volkskrant. „Als de
Volkskrant hierover boos wordt, is dat tegelijk een erkenning dat ze ons
serieus nemen”, glimlacht de maker. Hij had daaraan nog een flinke klus.
Omdat het niet lukte dat lettertype te vinden, moesten de ontbrekende letters
zoals de g en c zelf worden gemaakt.
Wietpas
Maart 2012 was het dan zover: de Vlegelcourant zag het daglicht. Geheel gemaakt
door henzelf en in een oplage van zo’n honderd stuks, gedrukt via een
bevriend contact. Met kwast en plaksel gingen ze ’s nachts op pad om hun
muurkrant overal in de stad aan te brengen.
De ervaring van enkelen die als vriendendienst wel eens posters plakten voor
feesten, kwam daarbij van pas. Al moest voor de Vlegelcourant wel naar speciale
plekken worden gezocht. „De gangbare plakplaatsen als bijvoorbeeld
elektriciteitskastjes voldoen niet voor de Vlegelcourant. Deze moet hangen op
ooghoogte en waar het rustig genoeg is zodat mensen daar kunnen stilstaan om te
lezen”, vertelt een ander groepslid van het eerste uur.
|
|
Een van de drie uitgebrachte stickers met de krantenkop
als slogan. foto: Max van Wel
|
Onder de pakkende kop ‘Wietbeleid Truttigheid’ kaartte de groep in
de eerste Vlegelcourant de onzin rond de wietpas aan. Deze aanhef verscheen
tevens op een duizendtal door henzelf bekostigde stickers. Met deze stickers
wil de groep zich tegelijk als street art manifesteren. „De vorm hebben
we hierin nog niet gevonden”, licht een groepslid toe. „Geen van
ons kan goed tekenen en we namen daarom de kop als slogan om de Vlegelcourant
in bekendheid te ondersteunen”. Alleen bij de eerste drie Vlegelcouranten
lieten ze soortgelijke stickers maken. Louter de krantenkop op stickers vonden
ze uiteindelijk te oppervlakkig, met de krant konden ze er inhoud aan geven.
‘Geen haast, geen spijt. Leven is geen wedstrijd’, luidde de
opening van de tweede Vlegelcourant. „We willen hiermee een meer
positieve boodschap uitdragen om mensen aan te zetten tot bezinning”,
licht een ander groepslid toe. Het maandelijks uitbrengen van een Vlegelcourant
bleek daarna niet haalbaar. Indachtig de krantenkop nam de groep de tijd voor
de derde Vlegelcourant, welke in het najaar van vorig jaar het licht zag met
als aanhef ‘Wat is de smaak van eenheidsworst?’.
Katapult
Dit pleidooi voor meer eigenheid zetten de makers dit voorjaar voort in het
vierde nummer dat inhaakt op de Facebookrellen te Haren. De slotzin daarvan,
‘Spontaniteit en creativiteit hebben tenslotte geen vergunning
nodig’, spreekt hen het meest aan. Want in de zomer van 2012 besloot de
vriendengroep zichzelf meer te structuren als een soort koepel onder de naam De
Vlegel die naast het uitbrengen van de muurkrant tevens feesten organiseert.
Ook feesten zonder vergunning, maar zonder dat er rotzooi van komt. Als logo
viel de keuze op een potlood en een katapult welke elkaar kruisen. „De
katapult verwijst naar de kwajongens die we zijn”, verklaart de groep,
„en het potlood naar onze teksten”.
Het plakken van Vlegelcouranten bleek niet zonder risico. Dat ervoer de groep
toen ze in april met het laatste nummer over de rijkdom van het koningshuis de
boer op ging in Amsterdam. Verliepen de nachtelijke activiteiten in Nijmegen
altijd probleemloos, in de hoofdstad greep de politie in. „Het was daags
voor de inhuldiging. Wachtend op de tram brachten we, nadat we bijna klaar
waren met plakken, nog even een krant aan bij de halte. Prompt stopte er een
politiewagen. Gelukkig verliep het allemaal relaxt. De agenten namen de spullen
in beslag en noteerden onze namen.” Een boete bleef vooralsnog uit.
Tegels
Een nieuwe activiteit van de groep is de ‘tegelactie’, zoals ze dat
noemen. „We bruisen vaak van losse ideeën, gedachten of kwinkslagen.
Zoals ‘Het kwartje valt niet meer’, omdat dit muntstuk verdween met
de euro. Een vriendin van ons met een mooi handschrift schrijft dat dan op een
A4-sticker, als een soort oud-Hollands tegeltje. In principe bestaat van elke
tekst slechts één exemplaar, enkele herhaalden we twee of drie
keer.”
|
|
Voorbeeld van een ‘tegel’ van een vlegel.
foto: Max van Wel
|
Het dure pak met honderd stickervellen raakte sneller op dan voorzien en nu
plakt de groep met gewone A4-vellen. Dat blijft beter zitten. Met Loesje voelen
ze zich niet echt verwant. „Onze tegels zijn meer een afvalputje om aan
onze almaar aanhoudende opwellingen een uitlaatklep te geven.”
De provocerende tegeltjesslogan ‘Alles went behalve Lent’ op de
fietsbrug werd iets te serieus genomen door website
Zekerwel.nl. „Die
verweet ons daarmee zelfs polarisatie. En dat vanwege één enkele
A4...” De groep moet erom lachen. Tot dan toe kregen zij alleen positieve
reacties, zelfs van een wijkagent die twitterde over de kop ‘Wietbeleid,
truttigheid’ uit hun eerste krant.
Omdat de makers graag zicht willen krijgen op hoe het publiek tegen de
Vlegelcourant aankijkt, startten zij dit jaar een
Facebookpagina
(doorklikpagina
De Vlegel).
„We
zien vaak mensen voor de Vlegelcourant staan om die te lezen, maar kunnen
moeilijk peilen wat ze ervan oppikken of wat ze ervan vinden. Op straat kom je
daar niet achter. Bovendien kunnen we via Facebook de eerdere Vlegelcouranten
en de teksten van onze tegels tonen.”
Een andere manier om publiek bij hun activiteiten te betrekken, zijn feesten.
Deze organiseren ze via de sociale media, zoals op 11 mei in de culturele
broedplaats de Paraplufabriek. „Met dit eerste feest van de Vlegelcourant
wilden we publiek betrekken bij de krant. De ruim driehonderd bezoekers
schreven vellen vol teksten en ideeën.”
Sinds kort kampt de Vlegelcourant ermee dat iemand de muurkranten massaal
beschadigt en daarmee onleesbaar maakt. „Eerst vreesden we dat andere
street-artkunstenaars ons wilden dwarsbomen omdat we los van iedereen te werk
gaan en niet bekend zijn met dat wereldje. Via via kwamen we te weten dat
zoiets niet speelt. Het blijft voor ons een raadsel waarom iemand onze kranten
vernielt.”
Met hun Vlegelcourant willen de makers weliswaar aanzetten tot meer
spontaniteit en creativiteit, maar als iedereen dat doet, ontstaat er dan niet
een nieuwe eenheidsworst? „Dat punt is nog láng niet
bereikt”, reageert een groepslid ad rem. •